NASZA BUDA

PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA  
NR 15 
W WAŁBRZYCHU

NASZA BUDA,
NR 6 (184)

MARZEC

2011

 

 

Dwie drużyny Odysei Umysłu w finale

            6 marca 2011 roku cztery drużyny brały udział  w Eliminacjach Regionalnych Odysei Umysłu we Wrocławiu w X LO. Na Galii, która rozpoczęła się o 19.30 ogłoszono wyniki. Chwile ogromnej radości przeżyły dwie drużyny, które dowiedziały się, że jadą na finał do Gdańska. Teraz intensywnie pracują, trenują, aby 2 kwietnia 2011 r. zaprezentować się jak najlepiej. Życzymy im udanych występów i gratulujemy trenerom, a szczególnie pani Marcie Urych.

I miejsce w konkursie

 Disce Puer Junior

        14 marca  2011 r. grupa uczniów naszej szkoły zajęła zespołowo pierwsze miejsce w konkursie, które od wielu lat odbywa się w Zespole Szkół nr 1. Kamil Górzyński zajął indywidualnie I miejsce.                 GRATULUJEMY.

 

2011 – Europejski Rok Wolontariatu

    11 i 18 marca 2011r. na godzinach wychowawczych uczniowie klas IV i V uczestniczyli w zajęciach zorganizowanych przez Szkolny Klub Europejski. Pod hasłem „2011 – EUROPEJSKI ROK WOLONTARIATU” odbyły się spotkania, których gościem honorowym była pani Mieczysława Mierzejewska – nauczyciel religii w naszej szkole, a jednocześnie wolontriuszka medyczna, która może się szczycić tytułem

                   „Wolontariusz Roku 2010 na Dolnym Śląsku”.

                                                                               Redaktor

 

 

 

 

 

 

Prima Aprilis

2

Jankor

4

Poezja

5

Zimowe ferie

6

Ekologia

8

Moje mocne i słabe strony

9

10

 

 

 

PRIMA  APRILIS 

 

            W Wielkiej Brytanii 1 kwietnia to Dzień Głupca, we Francji Dzień Ryby, w Rosji Dzień Śmiechu, a w Polsce po prostu PRIMA APRILIS. 1 kwietnia, wielkie święto dla wszystkich żartownisiów, ale uwaga -  żarty można robić tylko do południa. Według legendy greckiej dzień ten wiąże się z mitem o Demeter i Persefonie.  Ta druga mianowicie miała zostać porwana  do Hadesu na początku kwietnia, a jej matka - Demeter szukając jej, kierowała się echem głosu córki, echo to jednak ją zwiodło.  Chrześcijaństwo wiąże natomiast Prima Aprilis z osobą Judasza Iskarioty, który miał urodzić się właśnie 1 kwietnia i dlatego ten dzień kojarzy się z kłamstwem i nieprawdą.

Prima Aprilis prawdopodobnie narodziło się we Francji w 1564, kiedy to  Karol  IX zreformował kalendarz. Według nowego wówczas kalendarza(Kalendarza Gregoriańskiego) Nowy Rok obchodzimy 1 stycznia, a nie 1 kwietnia, jak to robiono wcześniej. Mimo to niektórzy ludzie nadal obchodzili Nowy Rok w pierwszy dzień kwietnia, a inni robili im kawały i nazywali „kwietniowymi głupcami”. Możliwe jest również to, że Prima Aprilis wywodzi się od rzymskiego święta Veneralia połączonego często ze świętem Fortuny Virilis i  Cerialiami (ku czci Ceres) obchodzonymi właśnie 1 kwietnia. Ciekawostką jest fakt, że w krajach hiszpańskojęzycznych 28 grudnia obchodzony jest odpowiednik tego naszego Prima Aprilisa- Día de los Santos Inocentes - dzień niewiniątek. Warto też wspomnieć, że Z robieniem psikusów przez dzieci w wieku szkolnym związany był w niektórych regionach także 12 marca – Dzień św. Grzegorza, patrona uczących się. Obyczaj ten nosił nazwę gregorianek lub gegołów.

Mimo iż niewątpliwie 1 kwietnia powinno nas czekać wiele humoru i zabawy,  nie należy przesadzać z kawałami i uważać, gdyż nasz „ofiara” może się zemścić.

SUPER APRILISA

Adam Mikoś Vc

 

             

 

 

Mecz Matematyczny

  

            Mecz matematyczny, który nasza szkoła rozegrała 10 stycznia z PSP nr 26, zakończył się dla nas bardzo szczęśliwie. Mimo problemu z dwoma  zadaniami wygraliśmy bardzo dobrym wynikiem, dzięki bardzo dobrze opracowanej taktyce. Uzyskaliśmy 29,5 pkt. a nasi przeciwnicy 12 pkt. Ten mecz był naszą ostatnia szansą, aby pokonać wałbrzyskie szkoły i dostać  się do ćwierćfinału Dolnośląskich Meczy Matematycznych. Dzięki tak dobremu wynikowi zapewniliśmy sobie udział w ćwierćfinale.

                                                                                          Mateusz Kiczak V a

 

 

Potyczki matematyczne

 

Potyczki matematyczne klas V rozgrywane są na podobnych zasadach, co mecze matematyczne. Mogą w nich brać udział tylko uczniowie V klas. Zamiast 10 osób, wystawiamy 8, zamiast 10 zadań, otrzymujemy do rozwiązania 8. Zamiast godziny na rozwiązanie zadań -  mamy 45 minut. W finale na rozwiązanie 10 zadań, mamy godzinę. Za zadanie dobrze rozwiązane i uzasadnione możemy dostać 10 punktów, jeżeli w uzasadnieniu czegoś brakuje lub nie jest ono do końca dobre, można dostać punkty od zera wzwyż. Zadanie można też „odbić” tracąc szansę na rozwiązanie go, jednak w takim przypadku  punkty otrzymane za zadanie mnożymy razy 2, a od iloczynu odejmujemy 10. Potyczki rozpoczęliśmy od efektownego zwycięstwa 40 pkt. do 0 z ekipą z Boguszowa.  W kolejnym meczu niestety przegraliśmy z Mieroszowem 11 punktami.

Jadąc na kolejny mecz pokazaliśmy naszą rządzę zwycięstwa. Mimo jednej porażki zapewniliśmy sobie awans do finału, który (o zgrozo) rozgrywany był w sobotę w PSP 26. Jak mówiłem, finał wyglądał nieco inaczej od poprzednich rund, zamiast ośmiu zadań dostaliśmy 10, a na ich rozwiązanie mieliśmy godzinę. Ponadto był to trójmecz, w którym każda szkoła każdej zadawała pytania, a zadania oceniał bezstronny sędzia.  Rywalami było PSP 28 i nasi „starzy znajomi” z Mieroszowa.  Pan oceniający mecz od początku zabierał punkty za najmniejsze błędy. Po pierwszej turze pytań wygrywaliśmy minimalnie. Po drugiej turze prowadziło PSP 28 mając 16 pkt., my byliśmy drudzy z 11 pkt., a tuż za nami był Mieroszów z 10 punktami. W ogólną euforię wprowadził nas nasz kapitan- Mateusz Kiczak (V a) zdobywając 10 punktów i niemalże zapewniając nam drugie miejsce. Radość nie trwała długo, gdyż zawodnik PSP 28 też dobrze rozwiązał zadanie. Formalnością było rozwiązanie zadania przez Mieroszów, za które szkoła dostała 10 punktów.  Mecz zakończył się wynikiem:

PSP28-22punktów

PSP15- 21 punktów

PSP Mieroszów-20 punktów

Tabela mówi sama za siebie o poziomie finału.

Przede wszystkim powinniśmy gorąco podziękować pani Bożenie Kamrowskiej i pani Wiesławie Gaweł, które kapitalnie przygotowały nas do potyczek i to w wielkim stopniu im zawdzięczamy nasz sukces.

Miejmy nadzieję, że za rok aktualne IV klasy zanotują jeszcze lepszy wynik.

                                                                                                                      Adam Mikoś Vc

 

 

Sytuacja  przed play- offami   

  

Koszykarze „piętnastki” zwyciężyli zasadniczą  część SLK, deklasując większość  rywali. Kropkę nad „i” postawili blisko 50 punktowym zwycięstwem nad „trzydziestką”.  Lekkie kontrowersje wprowadziło przeanalizowanie protokołów. Okazało się bowiem, że mimo podobnego wyniku niektórym zawodnikom odjęto punkty, które w „magiczny” sposób  powędrowały na konto drugiego.

            Należy dodać, że nasi koszykarze mogą poszczycić się tytułem mistrza Wałbrzycha, zwycięstwem w półfinale strefowym i trzecim miejscem w finale strefowym turnieju rangi dolnośląskiej. Warto podkreślić, że mamy naprawdę młody skład, aż pięciu z dwunastu zawodników chodzi do V klasy.

 

Oto nasz skład:

 

Wojtek Burdeński (VIa)-kapitan

Kuba Wróblewski (VIa)

Marcin Tercki (VIa)

Dominik Chrzanowski (VIb)

Krystian Petela (VIb)                                                             

Gracjan Honisz (VIb)

Eryk Chudziński (VIc)

Kacper Aleksandrowicz (Va)

Dawid Tyszka (Vb)

Dominik Bistrzycki (Vb)

Grzegorz Kobiałka (Vb)

Adam Mikoś (Vc)

Weronika Cygan (VIa) - grała w niektórych meczach

 

            Pamiętać trzeba również o Panu Jabłońskim - naszym trenerze bez którego nie udałoby  się nam zwyciężać. Podsumowując „Jankor” przoduje w tabel Szkolnej Ligi Koszykówki z kompletem punktów, ponadto ma najwięcej koszy zdobytych i najmniej straconych.   Miejmy nadzieję, że play-offy będą jeszcze lepsze od fazy zasadniczej i przełamiemy dominację PSP nr 21 wygrywając wreszcie SLK.

                                                                       Adam Mikoś V c

 

 

 

 

 

 

Nareszcie wiosna nadchodzi

A ziemia cuda nam rodzi

Wszystko się pięknie zieleni

Krajobraz na chwilę się zmieni

Kolorem się wszystko pokryje

Ślad zimy z ciebie wnet zmyje

Lecz wszystko jest bardzo ulotne

Czasami nawet samotne

 

Więc  Ziemio moja kochana

Życzę ci słońca  od rana

Czystej wody i powietrza

Żebyś była coraz lepsza.

Pięknych pól i czystych lasów,

Więcej śpiewu mniej hałasu

Trochę chmurek trochę  ptaków,

Niszczycielskich mniej ataków

Pięknych kwiatów letnią porą

Boś Ty naszą jest podporą.

Bardzo wszyscy Cię kochamy

i się bardzo postaramy,

By najmniejszy skrawek Twój

Czysty był, jak wody zdrój.

                                              S.S.

  

 

 

 

Zima

 

Odeszła już od nas zima,

a mnie ogarnęła smutna mina.

Będę na nią czekać cały rok,

od świtu, aż po zmrok.

 

 

 

   

Przypadki

 

Mianownik, dopełniacz i jeszcze wiele,

zaczęłam odmieniać słowo morele.

Minęło dzisiaj, minęło jutro

i odmieniłam tez słowo futro.

 

       Przymiotnik

 

Części mowy to ważna rzecz,

więc trzeba z nimi być precz.

Lubię przymiotnik, który przedmioty opisuje,

ale chyba od kogoś odpisuje.

 Zmęczenie

 

Wczoraj wieczorem ogarnęło mnie straszne zmęczenie

i zauważyłam optyczne złudzenie.

Chciało mi się bardzo spać,

gdy na oknie zauważyłam szadź.

 

 

 

Sprawdzian

 

Ze sprawdzianu dostałam czwórkę,

i chyba napiszę powtórkę.

Mam teraz smutną minę.

Zaraz chyba jakiś numer wywinę.

 

Oboczność

 

Oboczność to nie łatwa rzecz,

więc trzeba z nią być precz.

Jest to wymiana głosek w temacie,

a Kuba odmienił wyraz strzelacie.

 

Pozdrawiam

Katarzyna Abramczyk klasa V b

 

 

 

 

 

FERIE ZIMOWE

 

Pewnego zimowego dnia w czasie ferii, wybrałam się z rodzicami na wycieczkę do Gniezna. Podróż mieliśmy odbyć koleją. Bardzo się cieszyłam z tej wycieczki, nie tylko dlatego, że Gniezno to pierwsza stolica Polski, ale dlatego, że pierwszy raz miałam jechać koleją. Na stację pojechaliśmy autem. Nie mogłam się doczekać, kiedy nadjedzie pociąg. Wreszcie wsiedliśmy do przedziału, oczywiście usiadłam przy oknie. Całą drogę patrzyłam jak szybko mijamy: drzewa, domy, lasy i wiele innych rzeczy. Nie zauważyłam nawet pana konduktora, który przyszedł sprawdzić bilety. W Gnieźnie było bardzo przyjemnie. Zwiedziłam Katedrę, Stary Ratusz i Rynek, ale najbardziej cieszyłam się z powrotu pociągiem do domu. Wszystkim polecam takie wycieczki.

                       Natalia Szczepaniak kl. II c

 

 

                                                                                   

 

 

 

Trzymaj Formę!

W letnim semestrze 2010/2011 w szkole jest realizowany szkolny profilaktyczny program „Trzymaj Formę!” w ramach ogólnopolskiego programu o tym samym tytule. Program na terenie kraju realizowany jest już piąty rok i cieszy się dużą popularnością.

            W naszej szkole zaplanowanych jest wiele działań, o których możesz się dowiedzieć ze strony internetowej naszej szkoły. Na stronie głównej znajdziesz logo „trzymaj formę”, które doprowadzi Cie do odpowiedniego linku z zamieszczonym programem i opisami już zrealizowanych działań.

            Do tej pory uczniowie wystartowali w konkursie na najlepszy komiks. Obecnie uczniowie klas czwartych rysują prace na temat „Nałogom mówimy NIE”, a klasy starsze zmagają się z pracami plastycznymi na temat „Aktywny i bezpieczny wypoczynek”. Już napływają jadłospisy do Szkolnej Książki Kucharskiej, a najlepsze zostaną nagrodzone.

            Przeprowadzona została również ankieta wśród uczniów na temat „Drugie śniadanie — zdrowy nawyk”, której opracowane wyniki zamieszczono na stronie internetowej.

            Zachęcam do aktywnego udziału w programie, który ma na celu propagowanie zdrowego stylu  wśród młodzieży szkolnej.

                                               Szkolny koordynator programu

                                               Mirosława Żmidzińska

 

 

SPOTKANIE Z PANIĄ ALICJĄ CIEŚLAK

 

 

 W dniu 26 stycznia 2011r. gościliśmy w naszej klasie panią bibliotekarkę Alicję Cieślak z Biblioteki pod Atlantami Filii nr 7 w Wałbrzychu. Tematem pierwszego spotkania były drzewa naszych lasów z cyklu „Świat wokół nas – na rozmowę nadszedł czas.”

 

Uczniowie klasy II a napisali sprawozdania ze spotkania, które zamieszczamy poniżej:

 

            Dzisiaj przyszła do nas na lekcję bibliotekarka - pani Ala. Przyniosła ze sobą szary papier, na którym narysowane było drzewo. Wszyscy uczniowie otrzymali różne liście do wycięcia. Pani poprosiła każdą osobę na środek i omawialiśmy swoje gatunki liści i przyklejaliśmy je na drzewko. Było bardzo miło, rozmawialiśmy o drzewach takich jak: buk, dąb, topola, lipa, grab czy klon. Czytaliśmy także wierszyki. 

            Na zakończenie naszego spotkania pani Ala prosiła dzieci o ocenę siebie, pokazując kartki w odpowiednim kolorze. Czerwona oznaczała - " jestem zadowolony z siebie", kremowa -"muszę jeszcze popracować", a zielona wskazywała niezadowolenie z siebie.

            Zajęcia były bardzo ciekawe, z chęcią będę uczestniczyć w następnych.

 

                                                                                Daria Żukowska

 

                                                                                                  

 

Do naszej klasy przyszła Pani Ala Cieślak z Biblioteki pod Atlantami. Wyciągnęła duży arkusz papieru i przy pomocy Pani Eli przyczepiła do tablicy magnesami. Na tym papierze było drzewo bez liści. Pani Ala dała nam jeszcze do wycięcia liście  i mieliśmy je pokolorować. Pani wybierała dzieci żeby na papierze przykleiły liście, takie jak: dąb, buk, klon, grab, olsza i inne. Czytaliśmy również wiersze. A na koniec  Pani pokazywała nam kartki: czerwoną, kremową i zieloną. Na czerwonej było napisane „Jest zadowolona  z siebie”, na kremowej „muszę nad sobą popracować” a na zielonej „nie jestem zadowolona  z siebie”.

 

                                                                                Natalka Szczepaniak

 

 

Dzisiaj do naszej klasy przyszła pani Ala Cieślak z Biblioteki pod Atlantami. Przyniosła ze sobą dłuży arkusz papieru, a na nim narysowane drzewo. Uczyliśmy się o drzewach, takich jak: topola, lipa, buk, grab, klon, olcha.

Pani rozdała nam liście drzew, które poznawaliśmy na początku je sobie pokazywaliśmy a potem przyklejaliśmy je na papier od pani Ali.

Czytaliśmy wiersze, które przedstawiały liście. Na koniec pani wyciągnęła kartki, które były kolorowe; zielone, kremowe, czerwone, każdy kolor oznaczał co innego:

·        czerwony - jestem z siebie zadowolona,

·        kremowy - muszę jeszcze popracować,

·        zielony - nie jestem z siebie zadowolony.

Na dzisiejszej lekcji było bardzo fajnie i podobała mi się.

 Oliwia  Walczak

 

Dziś do naszej klasy przyszła pani Ala z biblioteki. Dała nam do przyklejania na papier liście drzew. Dzieci czytały wiersze z książki o drzewach. Było bardzo fajnie.

 

Bartek Sulewski

 

Na lekcji mieliśmy panią z biblioteki i uczyliśmy się o drzewach i liściach. Wycinaliśmy liście, a na tablicy było narysowane drzewo. Wycięte liście przyklejaliśmy je na papierze. Ja miałem liść buku. Później czytaliśmy z książki o drzewach. Było bardzo fajnie i były ładne wiersze o liściach.

                                                                                          Michał Wzgarda

 

 

 

Elżbieta Motylińska

     

 

 

 

Spotkanie z Ekoludkiem

 

W zeszłym tygodniu naszą szkołę odwiedził pewien pan. Przedstawił się  i przywitał z uczniami. Przyszedł porozmawiać o segregowaniu odpadów. Pokazał nam filmik przedstawiający osoby wrzucające śmieci do pojemników o różnych kolorach. Następnie poprosił na środek czworo dzieci: dwie dziewczynki i dwóch chłopców. Każde z nich wyciągało z worka jeden przedmiot: z plastiku, papieru lub szkła. Kolejni uczniowie mieli te rzeczy odpowiednio pogrupować. Zrozumieliśmy, że segregowanie śmieci nie jest trudne, a przecież w znacznym stopniu pomoże zadbać o czystość naszego środowiska.

            Zajęcia były bardzo ciekawe i na pewno pogłębiły moją wiedzę na temat ekologii.

 

 

                                                                                                            Daria  Żukowska kl. II a

 

 

 MOJE MOCNE I SŁABE STRONY

 

Jestem osobą ambitną i inteligentną. Często wykazuję się dużą dojrzałością i odpowiedzialnością. Staram się sumiennie wykonywać swoje obowiązki, pilnie odrabiam zadania i starannie piszę w zeszycie. Jestem także wrażliwa i uczuciowa. Często pomagam innym, jestem uczynna i koleżeńska. Dbam o swoje rzeczy. Lubię czytać, tańczyć i śpiewać. Chętnie uczę się religii i języka angielskiego. W klasie pierwszej zdobyłam III miejsce w miejskim konkursie „Moje wymarzone wakacje”. W tym roku szkolnym mogę pochwalić się odznaką „Pięknie czytam”. 

Mam również słabsze strony. Moja mama uważa, że łatwo się zniechęcam i niekiedy awanturuję się bez powodu. Czasem niepotrzebnie się denerwuję, zamiast spokojnie rozwiązać problem. Dyskutuję z mamą, choć wiem, że nie mam racji. Jestem też niezdecydowana - zbyt często zmieniam zdanie. Muszę więc nad sobą popracować: myśleć pozytywnie, bardziej wierzyć w siebie, być zdyscyplinowaną i cierpliwą, aby poprawiać swoje umiejętności.

  

Daria Żukowska  kl. II a

 

Nazywam się Jakub Bedla i mam 8 lat. Dostałem medal i puchar w zawodach sportowych. Na w-fie zostałem pochwalony przez panią za najszybciej wykonane zadanie. Z zajęć sportowych jestem najlepszy. Za pierwszy semestr dostałem kartę i miałem wszystko dobre, ale nie tylko ja. Ja nie zdobyłem jeszcze żadnych odznak a inni tak. Choć nie wygrałem żadnych nagród, jestem dobry z angielskiego, religii, liczenia, jedzenia, informatyki i sportu. Nie jestem też geniuszem. Moje słabe strony to ortografia, pisanie opowiadań i zapamiętywanie długich tekstów. Często się kłócę, ale walczę o swoje. Jestem koleżeński, lubię pomagać kolegom i koleżankom w zadaniach. Jestem bardzo samodzielny, gdyż już od dawna chodzę sam do szkoły i sam robię zakupy.

                                                                                        Kuba Bedla kl. II a

 

Uważam, że moje mocne strony, to:

- czytanie ze zrozumieniem

- malowanie

- matematyka

 

Uważam także, że moje słabe strony to:

pisanie  i ćwiczenia fizyczne.

 

Moi  rodzice twierdzą, iż moimi atutami są:

- czytanie

- kojarzenie

- koleżeńskość

- uczynność

- szybkość zapamiętywania tekstów.

              

Mama i tata mówią, że moimi słabymi stronami są:

- szybkie rozkojarzenie się, brak cierpliwości

- powolność (flegmatyczność)

- zbytnia hałaśliwość

- zapominalstwo

- bałaganiarstwo

 

                                   Ala Bober kl. II a

 

 

 

 

Mocne strony

 

Słabe  strony

 

1.      Sumienna

2.      Staranna

3.      Koleżeńska

4.      Zaangażowana w to co robi

5.      Uczciwa

6.      Pomysłowa

7.      Z dużą wyobraźnią

8.      Uczuciowa

1.      Nieposłuszna

2.      Bałaganiara

3.      Uparta

4.      Krzykliwa

5.      Obrażalska

6.      Leniwa

 

Natalia Szczepaniak

 

 

 

       Nazywam się Nikola Zmarzła. Mam 8 lat. Mieszkam w Wałbrzychu i chodzę do Publicznej Szkoły Podstawowej nr 15. Jestem uczennicą klasy II a, moją wychowawczynią jest Pani Elżbieta Motylińska. W I klasie zajęłam 1 miejsce w konkursie plastycznym. Lubię zajęcia zintegrowane oraz język angielski. Mam nadzieję, że jestem dobrą uczennicą. Moje zainteresowania to jazda konna i jazda na nartach. Moją słabą stroną jest brak koncentracji uwagi. Mam nadzieję, że się poprawię.

 

Nikola Zmarzła klasa II a

 

 

NASI REDAKTORZY:

 

Adam Mikoś V c,

Dominik Czopek V c,

Kacper Paluch V c,

Filip Rącki V c,

Kamil Sikora V c,

Nikola Hovsepyan V c,  

Magdalena Szymanek V c,

Vanessa Zacharuk IV a,

Konrad Nowak V a,

Mateusz Kiczak Va,

Iga Chodun III a,

 

 

Redaktor naczelny: Adam Mikoś, kl. V c

 

Z-ca redaktora: Dominik Czopek kl. V c

 

Sekretarz: Kacper Paluch kl. V c

 

 

 

OPIEKUNOWIE:

Anna Świerczyńska

Mirosława Żmidzińska